E-handel och transporter
Visst är det gott med gratis mat? Tyvärr finns det inga gratisluncher. Någon behöver till slut betala notan. Många e-handlare har under lång tid fått oss kunder att tro att frakten är gratis, men så lättlurade är vi inte. Vi inser innerst inne att det ändå är vi som betalar för den fria frakten genom att handlarna tar ut högre marginaler på sina produkter.
Vissa företag tror till och med att man kan hålla en hög miljö- och hållbarhetsprofil, samtidigt som man erbjuder fria frakter. Vi håller inte med och ska nu förklara hur vi tänker istället.
Ett exempel
En webbutik i norra Sverige med eget lager som säljer dörrar tar betalt fullt ut för frakten. Om en kund bor i närheten, så kanske frakten kostar 327kr, medan om samma produkt ska fraktas till Ystad, så kanske frakten istället kostar 941kr.
Samtidigt finns det i Skåne en motsvarande webbutik som skickar produkter till hela landet för enhetspriset 495kr/frakt. Och då ingår klimatkompensering!
Den Norrländska butiken, skrämmer med sina höga fraktpriser till södra Sverige bort många kunder, medan butiken i söder går med förlust på varje mindre order som skickas till Norrland. Dessa förluster är det faktiskt kunderna i söder som betalar med en onödigt hög fraktkostnad.
MinDörr och transporterna
MinDörr tar nu tydligt ställning för miljön. Vi ska inte understödja försäljning som leder till onödigt långa och dyra frakter av enstaka dörrar. Vi säljer gärna produkter även till Norrland, men alla måste betala för sina egna frakter. Det får säkert en effekt av att vi tappar en del kunder i norr, medan vi å andra sidan kan hålla nere priserna generellt för alla kunder.
Ur ett hållbarhetsperspektiv är det så klart ett enkelt val att vara transparenta i våra fraktpriser. Kan vi få den norrländska kunden att handla lokalt istället, så är miljön den stora vinnaren förutsatt att dörren i fråga inte tillverkas i södra Sverige för att ensam skickas upp till den norrländska butiken. Vi behöver inte konstla till det med lockpriser på frakter. Ur ett hållbarhetsperspektiv är det mycket bättre att jobba med att gynna närhandel och korta transporter av smågods.
Vi arbetar aktivt med att knyta till oss fler leverantörer av dörrar och dörrprodukter i hela Sverige för att på så vis kunna erbjuda kunder en nära dörrhandel oavsett var man bor. Det är så vi vill jobba.
Transportalternativen
MinDörr erbjuder tre olika transportalternativ:
Miljötransport
Vårt miljötransportalternativ är det som vi rekommenderar för miljöns skull. I priset ingår alltid klimatkompensation, och där så är möjligt, så optimeras transporten med hänsyn till de rutter som transportbolaget kör. Det kan exempelvis betyda att transporten tar någon dag längre, speciellt i områden som normalt inte trafikeras dagligen av transportören. Målet är att köra så effektiva rutter som möjligt där man kör ut godset utan att köra längre än vad man behöver. Miljötransporten är förifylld när du kommer till kassan. Det är en del i vårt miljöarbete att "nudge":a de val som är bäst för miljön. Idag kan vi endast erbjuda miljötransporter med DS Schenker, men hoppas kunna bredda dem till fler transportörer med tiden.
Normaltransport
Vår normaltransport är ofta några kronor billigare (men inte alltid) än vår miljötransport. Det är en transport som oftast tar två-tre dagar, men som är prisvärd. Dessa transporter klimatkompenseras inte idag. Här är det DSV som står för transporten.
Expresstransport
Ibland finns det inget viktigare än att få fram det man har beställt så fort som möjligt. Vi erbjuder genom DS Schenker även expressfrakt som transporteras prioriterat och som vi månar lite extra om att det kommer fram snabbt och utan problem. Priset är högre för transporten så klart, men ibland är det ändå viktigt att få sina varor i tid, än att fraktpriset är det lägsta. Vi klimatkompenserar även dessa transporter; man ska kunna ha bråttom och ändå tänka på miljön.