Köpvillkor

Köpvillkor för kunder som köper via mindorr.se

Med Kund avses här den som genom handelsplatsen mindorr.se köper Produkter av en Leverantör, i detta fall MinDörr Osby AB

Priser

Samtliga priser på mindorr.se är angivna inklusive moms om inget annat särskilt anges eller är valt att visas.

Fraktkostnad inom Sverige

Som Kund har man möjlighet att välja mellan olika fraktalternativ. Kostnaderna för respektive alternativ redovisas i samband med köpet. Observera att om Kunden beställer Produkter från flera Tillverkare, så kan flera frakter krävas, eftersom vi i regel skickar Produkterna direkt från Tillverkarna. I de fall beställningen kan samfraktas (om de skickas från samma ort vid samma tidpunkt), så kan Produkterna samfraktas och då kan kostnaden reduceras.

Expeditionsavgifter

MinDörr tar ej ut några expeditionsavgifter av Kunder för att de beställer Produkter via mindorr.se.

Leveranser

Leveranstid

Lagervaror utlevereras normalt från Leverantören inom 3 arbetsdagar efter lagd beställning.
Beställningsvaror utlevereras enligt information på Produktens hemsida.

Vid perioder av ovanligt hög belastning eller ledigheter kan leveranstider för tillverkningsvaror bli längre.

Alla leveranser sker endast på de tider respektive transportör erbjuder, normalt sett vardagar under dagtid.

Beställningar innehållande både lagervaror samt tillverkningsvaror från en och samma Tillverkare, skickas i en samlad leverans när varorna som tillverkats i enlighet med beställningarna är tillverkade.

Beställningar från flera olika Tillverkare skickas vanligtvis separat från respektive Tillverkare.

Det går att dela upp en beställning från en Tillverkare; det är då viktigt att en överenskommelse görs med MinDörr i samband med att beställningen läggs. Önskar en Kund delleveranser av en order tillkommer extra fraktkostnader, vilka debiteras Kunden.

Under/efter semester/jultider då produktionen i regel är stängd förlängs ofta leveranstiden på varor som tillverkas efter beställning.

Hemleverans

Hemleverans sker med leverantörens transportör som levererar till Kundens tomtgräns eller till Kundens port. Vägen måste vara farbar för lastbil. Lastbilen kan vara upp till 15 meter lång och måste kunna vända.

Leveransen innefattar inte inbärning in i huset eller in i en lägenhet; normalleverans sker till den adress Kunden angivit i samband med sin beställning. Önskas inbärning debiteras detta extra, Kunden uppmanas i så fall begära prisuppgift vid sin beställning.

Transportören gör, om inte annat överenskommits, en telefon/SMS - avisering innan leverans, vanligtvis när godset är på väg till, eller anländer till transportörens närmaste terminal.

Om en leveransadressändring görs först efter beställda varor lämnat fabriken och är i transportledet förbehåller Leverantören sig rätten att till Kund vidaredebitera den ändringskostnad som transportören debiterar.

Om gods blir ståendes på transportörens terminal mer än 4 dagar efter avisering på grund av att Kunden ej möjliggör leverans från transportören förbehåller MinDörr sig rätten att till Kund vidaredebitera den lagerhyra transportören debiterar.

Viktigt vid mottagandet av försändelser

Vid mottagande av leverans måste Kunden visa upp legitimation. Om någon annan tar emot Kundens varor måste den personen visa upp både sin egen och Kundens legitimation. 

Synliga skador på emballaget och godset skall anmärkas direkt vid mottagandet till transportbolaget (chauffören). Chauffören skall intyga skadan med underskrift på fraktsedel. Emballaget som kom med godset får ej kastas då detta kan krävas in för besiktning.

Som konsument har Kunden ett långtgående ansvar att kontrollera varan som Kunden har beställt. Kunden skall kontrollera samtliga förpackningar innan hantverkare beställs. Vid avvikelse från beställningen ska Kunden kontakta MinDörr omgående, och MinDörr hjälper Kunden vidare om något blivit fel. En felaktigt levererad vara eller en skadad Produkt får ej monteras såvida ej särskild överenskommelse härom träffats med MinDörr.

Viktigt om skada har upptäckts

Snarast efter leverans skall Kunden ombesörja att godset packas upp och besiktigas.
Skadade produkter får ej monteras upp eller användas.
Skador som upptäcks när godset packats upp och som inte upptäcks direkt vid leveransmottagningen enligt ovan, måste anmälas till MinDörr senast inom fyra dagar efter leverans.

MinDörr ersätter endast skadat gods med ny vara efter transportbolagets utredning.
Under utredningstiden äger transportbolaget det skadade godset. Godset får ej avyttras.

Vid beställning och mottagning av gods ska detta avsynas och godkännas av Kund före vidare åtgärder som exempelvis beställning av hantverkare för uppförande.
Vid utebliven leverans som inte kunnat styras av MinDörr ersätts inga kostnader för anlitade hantverkare som inte kunnat påbörja eller slutföra eventuella montage.

Kvalitet och garantier

Tillverkarnas produkter uppfyller, såvida inget annat anges, svenska och europeiska standarder gällande de mått, klassningar och kvalitet på ytskikt med mera som anges i produktinformationen för respektive Produkt.

Privatpersoner omfattas av konsumentköplagen och distansköpslagen. Läs mer på konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

MinDörr svarar ej för skador på annan egendom än levererade Produkter, ej heller för skador som åsamkats tredje man på grund av felaktiga Produkter eller andra följdskador eller indirekta skador.

Garantier

För Sibes produkter gäller 5 års garanti för alla mekaniska fel. Garantin förutsätter att produkten hanterats och installerats på ett fackmannamässigt sätt och att produkten använts på ett för produkttypen avsett sätt. Skönhetsfel i ytbehandlingen (utöver vad som är normalt slitage vid vanlig användning) innefattas ej av denna garanti.

Eventuella krav som Kund önskar göra gällande i ärenden som täcks av garanti eller i annat fall ska riktas gentemot MinDörr

Villkor för garantin

All garanti gäller under förutsättning att Kunden, eller de Kunden anlitar, handhar produkterna på ett fackmannamässigt sätt, samt att man följer Tillverkarnas anvisningar när det gäller montering, skydd och skötsel.

Garantin gäller ej om Kunden på något sätt modifierar produkterna, exempelvis genom en egen ytbehandling.

Reklamationer

Alla produkter omfattas av tre års reklamationsrätt. Har en vara ett fel vid leveransen, så får den reklameras och Kunden får produkten lagad, får en ny vara, prisavdrag, eller i sista hand möjlighet att häva köpet. En förutsättning för det är att felet fanns på Produkten redan vid leveransen. Upp till två år efter köpet, så är det MinDörrs ansvar att visa att felet inte fanns där vid leverans, därefter måste Kunden kunna visa att felet fanns där redan vid leveransen, enligt konsumentköplagen.

Retur – Ångerrätt

Kunden har 14 dagar på sig att ångra sitt köp efter att Kunden mottagit varan.
Vid beställning av Produkter som tillverkats speciellt enligt Kundens önskemål (exempelvis Produkter med specialmått, eller specialkulör) gäller ej returrätt (se 11§ lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, punkt 3).

Vid önskemål om att ångra ett köp, ska Kunden fylla i kontaktformuläret på www.mindorr.se/angratkop innehållande ordernummer, samt vilka Produkter Kunden vill returnera. Kunden kan också använda sig av konsumentverkets blankett som hittas här: https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett och skicka ifylld blankett till oss via kundservice@mindorr.se. MinDörrs returservice ReDörr alternativt Leverantören bokar då en returfrakt och skickar Kunden returfrakthandlingar innehållande returnummer.

Kunden bekostar returfraktkostnaden vid ångrat köp. Det är Kundens ansvar att varan returneras i oförändrat skick, därför måste Kunden se till att varan emballeras väl.

Returen är inte godkänd förrän varan är åter hos MinDörr, eller ReDörr och dess skick har kontrollerats. Vid godkänd retur så återbetalas värdet av returnerade Produkter minus returfraktkostnaden till Kunden.
Vid ej godkänd retur så kontaktar MinDörr eller Leverantören Kunden för en diskussion om ersättningen.

Produktinformation

MinDörr reserverar sig för eventuella fel i produktinformationen som finns på mindorr.se och kan heller ej garantera att bilder exakt återger produkternas verkliga utseende.

Behandling av personuppgifter

När en Kund handlar på mindorr.se uppger Kunden information som namn, adress, e-postadress och telefonnummer, och i samband med registrering och beställning godkänner Kunden att MinDörr lagrar och använder uppgifterna i sin verksamhet för att kunna fullfölja åtaganden gentemot Kunden, såsom garantier.
MinDörr behandlar Kundens personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR) och garanterar att uppgifterna inte säljs eller på annat sätt överlåts till tredje part annat än i de fall en Tillverkare behöver uppgifterna för att fullfölja sina åtaganden gällande exempelvis garantier. 
Enligt GDPR har Kunden rätt att få den informationen som MinDörr har registrerat om Kunden. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan Kunden begära att informationen ska rättas eller tas bort.
MinDörr behandlar Kundens personuppgifter för att så är nödvändigt för att MinDörr ska kunna uppfylla sina förpliktelser gentemot Kunden som denne har i egenskap av säljare. För detaljer kring GDPR, se vår Dataskyddspolicy.

Reservation

MinDörr reserverar sig för eventuella fel vad gäller priser och specifikationer p.g.a. fel uppgifter från Tillverkare, valutaförändringar, fel i kommunikationen med transportbolagen, etc. och förbehåller oss rätten att utan förvarning rätta till de felaktigheter som eventuellt kan finnas på hemsidan.

Trygg och säker betalning med Walley

I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan Swish, direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet.

Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.

På my.walley.se kan du se och betala alla dina fakturor från Walley.

Information om din betalning skickas i ett separat mejl från Walley. Du kan redan nu logga in på MyWalley eller ladda ner Walley-appen på App Store eller Google Play. Med Walley-appen kan du snabbt och enkelt betala, pausa en faktura om du vill returnera eller förlänga betaltiden. Om du aktiverar notiser i appen blir du även påmind när det är dags att betala.

Vid frågor gällande betalning och faktura kontaktar du Walley på telefon 010 – 161 01 00 eller mejla till hello@walley.se