',microdataEnabled:!0};window.CURRENT_CUSTOMER={customerGuid:"844ed890-419d-40fb-9145-df19fbd9cf76",username:null,email:"builtin@search_engine_record.com",emailToRevalidate:null,adminComment:"Built-in system guest record used for requests from search engines.",isTaxExempt:!1,affiliateId:0,vendorId:0,hasShoppingCartItems:!1,requireReLogin:!1,failedLoginAttempts:0,cannotLoginUntilDateUtc:null,active:!0,deleted:!1,isSystemAccount:!0,systemName:"SearchEngine",lastIpAddress:"66.249.66.77",createdOnUtc:"2020-10-08T07:17:22",lastLoginDateUtc:null,lastActivityDateUtc:"2023-09-24T17:40:51.8616513Z",registeredInStoreId:1,billingAddressId:null,shippingAddressId:null,id:2};window.__ROUTES={manufacturers:"/manufacturer/all",home:"/",cart:"/cart",wishlist:"/wishlist",checkout:{onepage:"/onepagecheckout",normal:"/checkout"},customer:{info:"/customer/info",orders:"/order/history",addresses:"/customer/addresses",logout:"/logout",login:"/login",register:"/register",passwordRecovery:"/passwordrecovery"}}
MinDörr jobbar mycket med hållbarhetsfrågor. Ibland är det enkla och ytliga saker som att vi byter ut de gamla lysrören mot effektiv LED-belysning, men vi försöker också göra sådant som på djupet påverkar inte bara vår egen verksamhet, utan ger avtryck i hela branschen.
En sådan åtgärd som vi jobbat med sedan något år tillbaka är att låta kunden betala vad frakten kostar oss. Vi tjänar inga pengar på det, för vi lägger inte på några egna påslag. Vår kärnverksamhet är ju att sälja dörrprodukter, inte sälja transporter. Vi har därför investerat i ett system där vi i kassan, när kunden plockat till sig varor i varukorgen och matat in sitt postnummer, skickar en fraktprisförfrågan till våra transportörer. Dessa ger oss då ett pris på frakten i realtid, som vi vidarebefordrar till kunden som då kan välja transportör bland de som svarat. På så vis, så låter vi inte kunder som finns i vår närhet betala (indirekt) för avlägsna kunders beställningar. Detta gör att den nära näthandeln gynnas på långdistanshandelns bekostnad, vilket i grund och botten är ett mer hållbart sätt att näthandla på.
Natten till Onsdag, så stoppade Google alla våra produkter från sina annonser med hänvisning till att vi inte redovisar fraktkostnaden i våra annonser. Det här är minst sagt problematiskt, eftersom Google inte stödjer någon modell i Sverige där transportpriserna kan hämtas i realtid så som vi gör. Det är ett pris som gäller, eller möjligtvis flera pris om man skickar en lista till Google på högst 100 intervall med postnummer. Sverige har mer än 10.000 postnummer, så det blir bara en ungefärlig prissättning i många fall.
Eftersom fraktpriset också varierar beroende på om vi skickar en dörr eller ett trycke, så behöver vi för varje artikel separat lägga upp fraktpriset för 100 olika postnummerområden. Vi har över 5000 artiklar, vilket betyder ca en halv miljon värden som ska in till Google. Varje natt.
Vi jobbar på en lösning på detta, men för att överhuvudtaget kunna annonsera (en förutsättning för att kunna sälja på webben), så har vi temporärt satt fraktpriset till 0, men med förbehållet att det är till vårt utlämningsställe i Osby. Naturligtvis kör vi på med våra frakter som vanligt hem till er om ni vill och som vanligt, så betalar ni då vad frakten kostar.
Vi är inte stolta över den lösningen; vi vill vara ärliga och raka i vår kommunikation med våra kunder, men om nu Google från en dag till en annan i sann diktatorisk anda stänger ner hela vår butik med hänvisning till regler som de ännu inte fått på plats, och inte heller har de tekniska förutsättningarna att köra våra sofistikerade lösningar, så måste vi runda systemet till dess att vi har de nya grejorna på plats.
Med tanke på omfattningen av det, samt att detta landar i vårt knä veckan innan midsommar, så är risken stor att vi inte har en lösning på plats förrän efter semestern. Vi ber därför er som eventuellt känner er förda bak ljuset av vår marknadsföring om ursäkt. Vi vill inte jobba på det här viset, men ska vi alls kunna agera i framtiden, så måste vi nå ut till marknaden med våra annonser även i sommar, och även om det innebär att vi balanserar på vad som är ok att skriva i sin marknadsföring.
Ni får gärna kommentera den här texten, eller om ni vill kontakta mig direkt med frågor eller synpunkter, så finns jag på stefan@mindorr.se
Ha en fin sommar!
Stefan, VD på MinDörr Osby AB