Google och frakterna

Friday, June 16, 2023

Hej Fraktintresserade kund!

MinDörr jobbar mycket med hållbarhetsfrågor. Ibland är det enkla och ytliga saker som att vi byter ut de gamla lysrören mot effektiv LED-belysning, men vi försöker också göra sådant som på djupet påverkar inte bara vår egen verksamhet, utan ger avtryck i hela branschen.

Hållbara frakter

En sådan åtgärd som vi jobbat med sedan något år tillbaka är att låta kunden betala vad frakten kostar oss. Vi tjänar inga pengar på det, för vi lägger inte på några egna påslag. Vår kärnverksamhet är ju att sälja dörrprodukter, inte sälja transporter. Vi har därför investerat i ett system där vi i kassan, när kunden plockat till sig varor i varukorgen och matat in sitt postnummer, skickar en fraktprisförfrågan till våra transportörer. Dessa ger oss då ett pris på frakten i realtid, som vi vidarebefordrar till kunden som då kan välja transportör bland de som svarat. På så vis, så låter vi inte kunder som finns i vår närhet betala (indirekt) för avlägsna kunders frakter. Detta gör att den nära näthandeln gynnas på långdistanshandelns bekostnad, vilket i grund och botten är ett mer hållbart sätt att näthandla på.

Googles krav på fraktpriser i annonser

I somras, så stoppade Google alla våra produkter i sina annonser med hänvisning till att vi inte redovisar fraktkostnaden i våra annonser. Det här är minst sagt problematiskt, eftersom Google inte stödjer någon modell i Sverige där transportpriserna kan hämtas i realtid så som vi gör. Det är ett pris som gäller, eller möjligtvis flera pris om man skickar en lista till Google på högst 100 intervall med postnummer och har sin verksamhet i Tyskland, USA eller Brasilien. I Sverige har man inte på Google implementerat något stöd för olika fraktpriser. Detta trots att man årligen drar in miljarder i annonsintäkter på den svenska marknaden.

MinDörrs väg fram

Vi jobbar på en lösning på detta, men för att överhuvudtaget kunna annonsera (en förutsättning för att kunna sälja på webben), så har vi temporärt satt fraktpriset till 0, men med förbehållet att det är till vårt utlämningsställe i Osby. Naturligtvis kör vi på med våra frakter som vanligt hem till er om ni vill och som vanligt, så betalar ni då vad frakten kostar.

Vi är inte stolta över den lösningen; vi vill vara ärliga och raka i vår kommunikation med våra kunder, men om nu Google från en dag till en annan i sann diktatorisk anda stänger ner annonserna till hela vår butik med hänvisning till regler som de ännu inte fått på plats, och inte heller har de tekniska förutsättningarna att köra våra sofistikerade lösningar, så måste vi runda systemet till dess att Google har en lösning på problemet på plats.

Alltsedan i Juni har vi försökt föra en dialog med Google om detta, men utan resultat. I brist på en vettig teknisk lösning från Googles sida, så verkar de dock acceptera att vi har satt ett 0-pris, trots att det också egentligen strider mot deras policy. Google föreslår ju istället att vi ska ange vad det maximalt kan kosta, alltså den där maxfraktkostnaden som blir om vi ska skicka produkten till något avlägset norrländskt inlandssamhälle. Både Google och vi förstår ju att det inte skulle fungera. Vi skulle tappa alla kunder som förväntar sig en frakt kring 3-400kr (vilket ofta är fallet i södra Sverige), om det i annonsen står att den kostar 1500kr. I väntan på svar från Google, så kör vi istället med "Fraktfritt till vårt utlämningsställe i Osby". 

Vi ber därför er som eventuellt känner er förda bak ljuset av vår marknadsföring om ursäkt. Vi vill inte jobba på det här viset, men ska vi alls kunna agera i framtiden, så måste vi nå ut till marknaden med våra annonser, och det även om det innebär att vi balanserar på vad som är ok att skriva i sin marknadsföring.

Ni får gärna kommentera den här texten, eller om ni vill kontakta mig direkt med frågor eller synpunkter, så finns jag på stefan@mindorr.se

Ha nu en fin vecka, så hörs vi!

Stefan Johansson,

VD på MinDörr Osby AB

Leave your comment